Bár mostanában kissé borongós az idő, azért visszafoghatatlanul közeleg a nyár. 🙂 Alig várjuk minden évben, hiszen ekkorra már feléltük a D-vitamin készletünket, és a téli depresszió után a lelkünknek is jólesik a napfény.  Persze mindeközben a bőrünket is óvnunk kell! Az UV sugárzás hatása kapcsán számos tévhit terjeng a köztudatban, pedig nem árt tisztában lenni azzal, mire kell figyelnünk napozáskor vagy olyankor, amikor erős napfényben a szabadban tartózkodunk. Olvass tovább, mert cikkemből azt is megtudhatod, miként élvezheted kockázatok nélkül a sütkérezést! 🙂 🌞

Nem kérdés, a napfényt mindannyian imádjuk, hiszen már a reggelünk is sokkal szebben indul, ha besüt a Nap az ablakunkon, vagy ha az utcára lépve kellemesen melegíti a bőrünket. Mint tudjuk, ennek azonban árnyoldalai is vannak. Lássuk, milyen hatásai vannak a sugárzásnak, és hogyan kerülhetjük el a vele járó kellemetlenségeket!

Hogy is van ez? Így hat ránk az UV-A és UV-B sugárzás

Az UV, azaz ultraviola vagy más néven ultraibolya egy elektromágneses sugárzás, amelynek elnevezése a legkisebb látható fény színére, az ibolyára utal.

Az UV-A sugárzás nagyban felelős a bőr öregedési folyamatának felgyorsulásáért, barnulást azonban gyakorlatilag nem eredményez. Ezzel szemben az UV-B nem csupán a bőr lebarnulásában játszik szerepet, hanem a csontképződést, a D-vitamin szintézist is támogatja. Ha ezt nem kapja meg a bőrünk, akár az angolkór nevű betegség is kialakulhat, fontossága tehát vitathatatlan. Károsíthatja azonban a DNS-t, így az UV-A-hoz hasonlóan bőrrákot is előidézhet, érdemes tehát óvatosnak lennünk.

Érdekes jelenség, hogy míg az UV-B hatását szinte azonnal érzékelhetjük (például égés vagy bőrpír alakulhat ki), addig az UV-A-nak jóval később, évek múltán tapasztalható a hatása.

Az UV sugárzás hatásai

Hogyan védekezik a bőr az UV sugárzás hatása ellen?

Jó hír, hogy bőrünk, legalábbis részben, képes az ’önvédelemre’. A szervezetünk melanin pigmentet termel. Ez az anyag a bőrt érő sugárzást hővé alakítja át, és az UV-B tartományban a lebarnulásért felelős. Amit mi ebből közvetlenül megtapasztalunk, az tehát a szép, napcsókolta bőr, de gondoltad volna, hogy ez egyfajta védekező reakció a bőrünk részéről?

A bőr a szaruréteg megvastagodásával is reagálhat a sugárzásra, így az UV nagy részét elnyeli, a bőr védekező képessége pedig meg is négyszereződhet ezáltal.

Hogyan használd a fényvédő krémeket és milyen típusai vannak?

SPF 8, SPF 10, SPF30… Van egy széles körben elterjedt tévhit, miszerint minél nagyobb egy fényvédő faktorszáma, annál erősebb védelmet nyújt. De akkor hogy is van ez? 🙂

Ha tudjuk, melyik bőrtípusba tartozunk (Fitzpatrik-féle skála), és mennyi időt tölthetünk a Napon fényvédelem nélkül, akkor a faktorszám segítségével könnyen kiszámíthatjuk, mennyit napozhatunk leégés nélkül, ha fényvédőkrémet használunk.

Egy példán keresztül meg is mutatom:

Ha fényvédelem nélkül 5 percet tartózkodhatsz a Napon, akkor egy 20-as faktorszámú fényvédővel 100 percet tölthetsz el a Napon anélkül, hogy leégnél. Mindeközben ne felejtsd el újrakenni magad, hiszen a víz és az izzadtság könnyen lemoshatja rólad a felvitt krémet.

A fényvédő készítmények közül jelenleg 2 típus található a piacon: ezek a fizikai és a kémiai fényvédők. Hogy mi a különbség köztük?

Az UV sugárzás hatásai

-fizikai fényvédők: nem szívódnak fel, így nem szükséges újrakenni őket. Ilyen például az Age Attraction Wonder Pearls fényvédő púdere is, amelyről itt olvashatsz többet.

-kémiai fényvédők: az ilyen készítmények a bőrben szívódnak fel, és ott nyelik el a káros napsugarakat. Ugyanakkor a legutóbbi vizsgálatok alapján számos negatív hatással bírnak, allergiát, gyulladást és bőrirritációt válthatnak ki, ráadásul a természetben is komoly károkat okozhatnak. Hawaii-on már be is tiltották a használatukat, mivel az alapanyagaik veszélyeztetik a korallzátonyokat. Ha nem csak a bőrödet óvnád, de környezettudatosan is élsz, érdemes ezt a szempontot is figyelembe venned.

Tippek a biztonságos napozáshoz

Most, hogy számba vettük az UV sugárzás hatásait, íme néhány tipp, amelyekkel könnyen megóvhatod bőrödet:

  1. légy mértékletes a napozásban, és a nyár elején fokozatosan szoktasd hozzá bőrödet a napsugarakhoz. Ahogy barnább lesz a tónusod, lehetsz kicsit bátrabb, de a kellő fényvédelemről így se feledkezz meg!
  2. Bármennyire is csábító a gondolat, hogy mielőbb lebarnulhassunk, lehetőleg kerüld a napozást a déli órákban! Inkább haladj lassabban, a bőröd meg fogja hálálni a gondoskodást.
  3. A nyári időszakban bánj csínján a sminkkel. Nagyon kellemetlen, ha festékkel az arcodon égsz le a Napon. Érdemes ilyenkor vékony réteget felvinni, illetve használj UV szűrős készítményeket!
  4. Ne feledd, a sugárzás akkor is hat ránk, amikor felhősebb az ég, ilyenkor is jobb, ha fényvédős készítményeket használsz.
  5. Viselj szalmakalapot! Ez nem csak a leégéstől, de a napszúrás ellen is megvéd. Ha tengerparton, óceánparton nyaralsz, különösen figyelj erre, hiszen ott az erős szél miatt nem mindig érezhető a Nap ereje.
  6. Fogyassz megfelelő mennyiségű folyadékot (ez nyáron 2-2,5 liter is lehet), mivel a sejtek számára nélkülözhetetlen, és nem utolsósorban a vérnek is szükséges az oxigénszállításhoz.

 

Ha van még kérdésed vagy további tanácsra van szükséged bőröd ápolásával kapcsolatban, keress bátran, segítek! 🙂

Igen, ez érdekel!